Wednesday, August 10, 2005

jerebu?? jerubu ?? jelebu??


dikala aku menaip entry ni aku konpiuh ejaan yg betul jerubu ke jerebu ??
aku ni bahasa melayu pun out jugak ...

yg aku pasti JELEBU... hikkhikk
tu satu daerah kat negeri kelahiran aku yakni NEGERI SEMBILAN..
JELEBU adalah kawasan yg mengalami suhu tertinggi di Malaysia.. tu le seingat aku zaman blajar Geografi dulu.... kalau salah harap dibetulkan ye..

ari ni aku rasa keadaan jerebu kat kawasan tempat tinggal aku ni makin teruk...
pepagi tadi tak terasa sngat.. bila dah jarum jam tu makin menunjukkan ke tengah hari makin kuat bau asap...
sampaikan bila bukak pintu opis dah terhidu bau asap...
bila ade org yg bekunjung ke opis atau staff yg keluar ada je bau asap ...
kawasan parking lot depan opis kita org yg selalu terik di panah mentari 2, 3 hari ni dah macam cameron highland diselubungi kabus je...
pokok2 yg selalunye kelihatan hijau dari pintu opis nampak kelabu...
lebih memburukan keadaan kawasan tempat tinggal aku ni merupakan kawasan kilang...
kalau dah dekat kilang tu biasa le ade asap asap yg tak diingini di lepaskan...
menurut opismate aku ade sekolah yg dah cuti kat kawasan tempat tinggal aku nih.. cian ke budak budak... tambahan mereka yg menghidapi penyakit asma...

tapi la kan.. dalam keadaan jerebu yg teruk melanda ni.. ade gak lagi makhluk makhluk yg tak cukup asap... cukup la dengan asap yg dah meresapi seluruh kawasan ni...
agak geram gak aku nengok org tu masa kat kedai makan tadi..
almaklumlah perut yg lapar dah di isi.. maka tibalah masa menjamu jin jin yg kelaparan pulak...
buat ape la dia susah susah nak beli rokok sekarang ni kan jerebu ..
sedut je asap yg telebih tuh..
mana tau leh kurangkan kadar jerebu kat malaysia nih
hikk...hikk.. tu la cadangan aku tuk perokok perokok di kala negara kita di landa jerebu nih...

hopefully tade siapa yg terasa tuk entry ni macam entry yg sebelum nihh.. (aku tuju ke org lain ade plak org lain yg terasa hikkk hikkss tu di luar bidang kuasa aku hikkkss harap maklum)

No comments:

Part 1: Hatyai Gila Trip!

Day 1; Khamis 6.Dec.18 Hatyai, Thailand tempat popular dikalangan orang-orang kita berjalan terkenal dengan makanan murah & pelbagai p...