Thursday, November 17, 2005

Motivasi - Perihal Beban

Seorang Pensyarah Sedang Memberi Kuliah Tentang Stress Management, Dia
mengangkat segelas Air dan bertanya kepada Mahasiswanya,

"Berapa beratkah Segelas Air ini pada fikiran anda Semua"??

Mahasiswa mengatakan beratnya anggaran dari 20 gram hingga 500 gram.

"Ini bukanlah masalah berat secara total,tetapi tergantung kepada
berapa
lama anda memegang nya. Jika saya pegangnya selama 1 minit, tidak ada
masalah. Jika saya pegangnya selama 1 Jam, lengan kanan saya akan
terasa
sakit. Dan jika saya pegangnya selama 1 hari penuh, mungkin anda harus
memanggil Ambulans untuk saya, tapi semakin lama saya memegangnya, maka
beban nya akan menjadi semakin berat".

"Jika kita membawa beban kita terus menerus, lambat laun kita tidak
akan
mampu membawanya lagi. Beban itu akan meningkat beratnya".
"Apa yang harus kita lakukan adalah meletakkan gelas tersebut, berehat
sejenak sebelum mengangkatnya lagi. Kita harus meninggalkan beban kita
secara periodik, agar kita dapat lebih segar dan mampu membawa nya
lagi".

Jadi sebelum pulang kerumah, dari pejabat dan sebagainya, tinggalkan
beban
perkerjaan. Jangan membawanya pulang !!! beban itu dapat diambil lagi
besok. Apapun beban yang ada di pundak anda hari ini, cuba tinggalkan
sejenak jika boleh....!!!

Setelah berehat ambilnya kembali. Hidup ini Singkat, Jadi Cubalah
Menikmatinya!!!!

No comments:

Part 1: Hatyai Gila Trip!

Day 1; Khamis 6.Dec.18 Hatyai, Thailand tempat popular dikalangan orang-orang kita berjalan terkenal dengan makanan murah & pelbagai p...