Saturday, September 10, 2011

Bahulu & dodol for Raya 2011


Tetiba raya tahun ni mak bg tau dia nak buat bahulu dengan 2 org lg jiran kami. Sabtu pagi kul 4 pagi lagi mak dah sibuk memukul telor. Bila buat bahulu ni misti la kena pukul telor dalam tempayan besor kan. try gak la pukul telor tuh tp tangan i yg comel ni copek longoh ahhaha. so serahkan pada yg pakar jer. maka anak dia jadi juruphoto saja.

Siangnya bermula la sesi bakar membakar di bangsal kat umah aku. Bekompol la 3 orang sahabat yg semangat nak raya makan bolu buatan sendiri hehehehe. Memula malas nak amik port tp last turun gak la nengok. Batch awal2 mak buat ado yg hangit ehh orang nogori cakap congkut tak silap den. kok salah mintak maap yor. Bilo den dah nyibuk tuh mulo la aksi mengalah tukang masak awal ehh. heheheh bagi arahan yor la sebelum hangit kan. Masak cara tradisi guna sabut kelapo ni mencabar. Berair bijik mato dibuek ehh.
Berair mato pun sompek lagi jd jurugambar. Gambar bolu yor la tukang masak ehh tak do. sogan nak begambar hehehe.

3 koping gambar last tuh time dah rayo buek dodol cair plak. Dodol ni buek atas pemintaan ayah ngan adik. sib baik hari buek tuh kebetulan sedara mara blah ayah dtg. so ado la ramai assistant ehh tukang kupeh kelapo, mesen kelapo, perah santan dan kacau dodol dalam koli. Ado gak adik mak dari mocheh jadik chef pemantau tukang raso n komen apo yg patut bg jadik raso dodol eh. So kojo sumo copek siap dodol pun enak di makan.
Posted by Picasa

No comments: